Poznej sám sebe

Zpěv s Ananditou Basu

Workshop zpěvu s Ananditou Basu - mantry a jiné

 

Pomocí zpívání jednoduchých slabik se lze snadno dostat do meditace, což se nám na tomto workshopu v čajovně Wabi podařilo a  rádi předáváme ostatním následující tipy. Ppro úplné začátečníky máme info v rámečku úplně dole na této stránce včetně videa z youtube :-)

  1. skvělé uvolnění přináší i jen hluboké dýchání pravou dírkou a vydechování levou, a pak naopak. Nosní dírky je třeba otvírat a zatvírat palcem a ukazováčkem, tedy prsty, které reprezentují druhou a pátou čakru.
  2. zpěv slabik je provádíme s doširoka otevřenými ústy.
  3. zpěv nám musí v nitru rozhostit mír, jinak to nemá smysl.
  4. rytmus nám dává Šrí Šíva, je to kvalita levé stranysrdeční čakry.
  5. rytmus můžeme sebe i své děti učit jednoduchým střídáním rytmu s následujícími slabikami - taka taka dimi, nebo Džej Šrí Šíva, které prokládáme tlesknutím
  6. když mantru zpívá realizovaný člověk, pak to, co zpívá, je Pravda
  7. mantry zpíváme se správnou výslovností, protože přestože jsou Božstva laskavá, může se stát, že nebudou rozumět :-)
  8. mantru Om zpíváme jako AOM a každá písmeno má být zpíváno ve stejné délce jako zbývající dvě. A reprezentuje Šrí Mahakálí, O Šrí Mahasaraswatí, M Šrí Mahalakšmí. I každodenní zpěv "pouhého" AOM přináší blahodárné výsledky.
  9. zpěv sahadžajogínských mahamanter není o hlasitosti zpěvu, ale o prožitku v našem nitru.
  10. AOM pauza twaméva pauza sákšát pauza Šrí ... sakšát pauza Šrí Ádi Šakti a nyní co nejjemněji Mátádží, pauza Šrí Nirmalá, Devjei, pauza namo pauza namaha. Anandita vysvětlovala, že ve východní kultuře se starším lidem neříká jménem, není to dostatečně uctivé, říká se - matko, strýci atd, takže když říkáme jméno Mátadží, je nutné být v absolutní úctě a pokoře. Déví je jednotné číslo a když oslovujeme více sil, pak Dévjei, protože to je množné číslo. Když zpíváme Kundalini, je důležité prodloužit zvuk NI a vnímat, že toto je slabika Sahasráry a držet tam pozornost. (opravdu mě ohromilo, jaké divy dělají ty pauzy)                                                                                                                                                                                                                                 


    SARGAM (zpěv slabik, které představují čakry),

    ALAAP (tatéž melodie, ale jen áááááá)

    Podtržené sa značí vysoké sa

    SARESAREGAGA
    REGAREGAMAMAMA   
    GAMAGAMAPAPA
    PADHAPADHANINI
    DHANIDHANISASA
    SANISANIDHADHA
    NIDHANIDHAPAPA
    DAHAPADHAPAMAMA
    PAMAPAMAGAGA
    MAGAMAGARERE
    GAREGARESASA 
     
    SAMA
    REPA
    GADHA
    MANI
    PASA
    SAPA
    NIMA
    DHAGA
    PARE
    MASA

     

     
    SARE
    SAGA
    SAMA
    SAPA
    SADHA
    SANI
    SASA
    SANI
    SADHA
    SAPA
    SAMA
    SAGA
    SARE
    SASA

     


     
         

    Píseň pro děti a maminky

     

    SAGAPA

    DHAPAMAGAPA

    PASANIDHA

    PADHAMAA

    PANININI

    DHAPAGAPAAPAPA

    MAGAREPAAPAGA

    REGASAA

      

    Základní informace o tónech indické klasické hudby

     Každá čakra souzní s konkrétní slabikou. Vzestupná stupnice začíná od první čakry Muladháry a pokračuje až do Sahasráry takto: 

    1. SA
    2. RE
    3. GA
    4. MA
    5. PA
    6. DHA
    7. NI
    8. SA