Zpěv s Ananditou Basu
Workshop zpěvu s Ananditou Basu - mantry a jiné
Pomocí zpívání jednoduchých slabik se lze snadno dostat do meditace, což se nám na tomto workshopu v čajovně Wabi podařilo a rádi předáváme ostatním následující tipy. Ppro úplné začátečníky máme info v rámečku úplně dole na této stránce včetně videa z youtube :-)
- skvělé uvolnění přináší i jen hluboké dýchání pravou dírkou a vydechování levou, a pak naopak. Nosní dírky je třeba otvírat a zatvírat palcem a ukazováčkem, tedy prsty, které reprezentují druhou a pátou čakru.
- zpěv slabik je provádíme s doširoka otevřenými ústy.
- zpěv nám musí v nitru rozhostit mír, jinak to nemá smysl.
- rytmus nám dává Šrí Šíva, je to kvalita levé stranysrdeční čakry.
- rytmus můžeme sebe i své děti učit jednoduchým střídáním rytmu s následujícími slabikami - taka taka dimi, nebo Džej Šrí Šíva, které prokládáme tlesknutím
- když mantru zpívá realizovaný člověk, pak to, co zpívá, je Pravda
- mantry zpíváme se správnou výslovností, protože přestože jsou Božstva laskavá, může se stát, že nebudou rozumět :-)
- mantru Om zpíváme jako AOM a každá písmeno má být zpíváno ve stejné délce jako zbývající dvě. A reprezentuje Šrí Mahakálí, O Šrí Mahasaraswatí, M Šrí Mahalakšmí. I každodenní zpěv "pouhého" AOM přináší blahodárné výsledky.
- zpěv sahadžajogínských mahamanter není o hlasitosti zpěvu, ale o prožitku v našem nitru.
- AOM pauza twaméva pauza sákšát pauza Šrí ... sakšát pauza Šrí Ádi Šakti a nyní co nejjemněji Mátádží, pauza Šrí Nirmalá, Devjei, pauza namo pauza namaha. Anandita vysvětlovala, že ve východní kultuře se starším lidem neříká jménem, není to dostatečně uctivé, říká se - matko, strýci atd, takže když říkáme jméno Mátadží, je nutné být v absolutní úctě a pokoře. Déví je jednotné číslo a když oslovujeme více sil, pak Dévjei, protože to je množné číslo. Když zpíváme Kundalini, je důležité prodloužit zvuk NI a vnímat, že toto je slabika Sahasráry a držet tam pozornost. (opravdu mě ohromilo, jaké divy dělají ty pauzy)
SARGAM (zpěv slabik, které představují čakry),ALAAP (tatéž melodie, ale jen áááááá)
Podtržené sa značí vysoké sa
SARESAREGAGA
REGAREGAMAMAMAGAMAGAMAPAPAPADHAPADHANINIDHANIDHANISASASANISANIDHADHANIDHANIDHAPAPADAHAPADHAPAMAMAPAMAPAMAGAGAMAGAMAGAREREGAREGARESASASAMAREPAGADHAMANIPASASAPANIMADHAGAPAREMASASARESAGASAMASAPASADHASANISASASANISADHASAPASAMASAGASARESASA
Píseň pro děti a maminky
SAGAPA
DHAPAMAGAPA
PASANIDHA
PADHAMAA
PANININI
DHAPAGAPAAPAPA
MAGAREPAAPAGA
REGASAA
Základní informace o tónech indické klasické hudby
Každá čakra souzní s konkrétní slabikou. Vzestupná stupnice začíná od první čakry Muladháry a pokračuje až do Sahasráry takto:
- SA
- RE
- GA
- MA
- PA
- DHA
- NI
- SA